VESPAFANS

The no.1 community for Vespa lovers




Ze zijn weer bezig: Wet Mulder en extra maatregelen

Boete opvoeren brom-/snorfiets
Het lid Kuiken (PvdA) heeft in het AO Verkeersveiligheid van 30 januari jongstleden aandacht gevraagd voor het feit dat de hoogte van de boetes voor het opvoeren lager zijn dan die voor te hard rijden op een brom-/snorfiets. Zij heeft mij gevraagd om deze boetes gelijk te trekken. Ik heb toen toegezegd om in overleg met het OM te kijken wat er mogelijk is. Ik kan u hierbij melden dat deze boetes gelijk zullen worden getrokken. (Ik= Opstelten)

Van belang bij de beoordeling van de boetebedragen is dat de beide overtredingen een verschillende systematiek kennen. De snelheidsovertredingen worden per kilometer overschrijding beboet, terwijl het boetesysteem voor opvoeren een indeling in staffels van 5 km met een vast tarief kent. De boetebedragen zijn daarom niet een op een met elkaar te vergelijken. Daarbij is het eveneens van belang om in het oog te houden dat bij het vaststellen van de boetes voor verkeersovertredingen het uitgangspunt “hoe gevaarlijker, hoe duurder” wordt gehanteerd. Daadwerkelijk te snel rijden is gevaarlijker dan het opvoeren van een brom-/snorfiets. Om toch tot een vergelijking te kunnen komen is gerekend met het gemiddeld boetebedrag van de snelheidsovertredingen. Daarbij blijkt inderdaad dat er met name in de categorie van 10 tot en met 15 km/h een verschil zit. Dit verschil kan worden verkleind door het vaste tarief voor opvoeren van die categorie van 90 euro te verhogen naar 120 euro. Om de onderlinge verhouding van de verschillende categorieën in stand te houden, zal ook de categorie van meer dan 15 km/h van 210 euro verhoogd worden naar 250 euro .
Ik heb besloten om de in de bijlage bij de Wet Mulder opgenomen tarieven conform het vorenstaande aan te passen en heb met het OM afgesproken om deze wijziging ook op te nemen in de bijlage met OM-feiten. Deze aanpassing van de boetes wordt bij de eerstvolgende mogelijkheid doorgevoerd. Dit betekent dat deze boetes per 1 januari 2014 gelijk worden getrokken.

Extra maatregel tegen opgevoerde brom- en snorfietsen
Naar aanleiding van de signalen die ik vanuit de gemeente Amsterdam ontving, over de overlast die brom- en snorfietsen daar ondanks de eerder ingezette maatregelen blijven veroorzaken, heb ik laten onderzoeken of het mogelijk was een extra maatregel tegen overlast gevende brom- en snorfietsers in te zetten. Dit blijkt mogelijk. Op dit moment wordt het kentekenbewijs door de politie ingevorderd indien er sprake is van een overschrijding van de maximum constructiesnelheid (opvoeren) van een brom-/snorfiets met meer dan 15 km/h. De bestuurder/eigenaar mag zonder kentekenbewijs geen gebruik meer maken van de openbare weg en moet zijn voertuig terugbrengen in de originele staat en opnieuw laten keuren bij de RDW voordat hij het kentekenbewijs terugkrijgt. De kosten voor de keuring komen voor zijn rekening.

Deze maatregel kan worden aangescherpt door de politie altijd bij het constateren van een opgevoerde brom-/snorfiets het kentekenbewijs te laten invorderen, dus ook bij overschrijdingen van 15 km/h of minder. Deze bredere aanpak ziet er dan als volgt uit.

Bredere aanpak in de praktijk
- Als tijdens een controle op een rollenbanktest blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd, dan wordt het kentekenbewijs direct ingevorderd door de politie. Op dit moment gebeurt dit pas als er sprake is van een overschrijding met meer dan 15 km/h. De bestuurder mag dan niet meer rijden over de openbare weg met zijn brom-/snorfiets, behalve als hij naar een vestiging van de RDW gaat om de brom-/snorfiets te laten keuren.
- De bestuurder krijgt daarnaast ook een boete van de politie vanwege het rijden met een opgevoerde brom-/snorfiets.
- De brom-/snorfiets krijgt een Wacht op Keuren (wok) status in het kentekenregister bij de RDW.
- De kentekenhouder ontvangt een brief van de RDW waarin wordt aangegeven dat het voertuig een wok-status heeft en dat er niet mee op de openbare weg mag worden gereden, tot dat deze is herkeurd en daarbij aan de eisen blijkt te voldoen.
- De bestuurder moet zelf zijn brom-/snorfiets afvoeren en een afspraak maken bij een RDW keuringstation om de brom-/snorfiets te laten herkeuren.
- De brom-/snorfiets dient door een keurmeester van de RDW te worden herkeurd. Deze herkeuring kost €64,- (bovenop de boete van de politie).
- Pas als de brom-/snorfiets is goedgekeurd wordt het kentekenbewijs teruggestuurd.
- Mocht de bestuurder op de brom-/snorfiets ondanks het ingenomen kentekenbewijs op de weg blijven rijden en hij wordt betrapt door de politie, dan wordt de brom-/snorfiets direct in beslag genomen door de politie vanwege het rijden met een ongeldig verklaard kentekenbewijs.

Administratieve lasten en kosten
Uit een analyse van de zaken van de afgelopen 5 jaar blijkt dat indien deze maatregel worden ingevoerd de politie in ongeveer 8000 zaken op jaarbasis het kentekenbewijs gaat invorderen, waar ze dat nu niet doet. Dit betreft een beperkte lastenverzwaring omdat de controles op het opvoeren door de politie reeds worden uitgevoerd. Wel is er de extra administratieve verwerking van het ingevorderde kentekenbewijs. Dit proces is echter voor een groot deel geautomatiseerd door middel van bestaande standaardformulieren.
De RDW heeft aangegeven 10.000 extra herkeuringen op jaarbasis zonder meer te kunnen afhandelen. De kans bestaat dat er meer processen-verbaal zullen worden opgemaakt vanwege het rijden met een ongeldig kentekenbewijs. Dit kan een kleine extra belasting van de strafrechtsketen opleveren.
Omdat er sprake is van een bestaande werkwijze die wordt uitgebreid kan deze maatregel op redelijk korte termijn van kracht worden. Mijn inzet is er op gericht dat deze werkwijze per 1 juli 2014 ingevoerd is.

Bron: tweedekamer.nl

Weergaven: 387

Opmerking

Je moet lid zijn van VESPAFANS om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van VESPAFANS

DRIVE CALM AND ....

Blogteksten

Ff voorstellen.

Door Loe geplaatst op 10 Februari 2020 om 21.39 0 Opmerkingen

Hoi mijn naam is loe.net nieuw hier bezit een et 2en een et4.ik heb direct een vraagje

Namelyk de kunststof vulplug van de transmissie is afgebroken.door de vorige eigenaar .iemand ervaring met het verwijderen hiervan.

Ff voorstellen.

Door Loe geplaatst op 10 Februari 2020 om 21.39 0 Opmerkingen

Hoi mijn naam is loe.net nieuw hier bezit een et 2en een et4.ik heb direct een vraagje

Namelyk de kunststof vulplug van de transmissie is afgebroken.door de vorige eigenaar .iemand ervaring met het verwijderen hiervan.

koude wintermaanden.

Door johnny visscher geplaatst op 22 November 2019 om 22.56 0 Opmerkingen

voor diegene die in deze koude wintermaanden nog op zijn scooter rijd.  doet er goed aan om zijn hoog windscherm  even in te spuiten met insekten verwijderaar . (van de action) je scherm beslaat je nl niet meer . even uit wrijven met tissue.…

Doorgaan

koude wintermaanden.

Door johnny visscher geplaatst op 22 November 2019 om 22.56 0 Opmerkingen

voor diegene die in deze koude wintermaanden nog op zijn scooter rijd.  doet er goed aan om zijn hoog windscherm  even in te spuiten met insekten verwijderaar . (van de action) je scherm beslaat je nl niet meer . even uit wrijven met tissue.…

Doorgaan

AANMELDING VOOR VESPAFANS.NL

Vespafans is de grootste community voor Vespa liefhebbers in Nederland en België met meer dan 4.700 leden. Meld je nu aan. Op dit platform kun je je Vespa ervaringen uitwisselen, andere leden vragen stellen of helpen met antwoorden, kijken of er een geschikte Vespa nieuw of 2e hands wordt aangeboden, reviewen, waarderen, foto's/video's van je Vespa plaatsen en nog veel meer.

Wordt gratis lid en deel je passie voor Vespa met anderen.

Dit platform is van en voor iedereen. Voor Vespa rijders, Vespa liefhebbers, Vespa dealers, specialisten, onderdelen leveranciers, enz. Dus maak gebruik van alle mogelijkheden!!!

Wil je je aanmelden als lid van onze Vespafans community, dan kan dat. Klik op aanmelden en vul je gegevens in. 

Let op: omdat we de laatste tijd vaak lastig worden gevallen door spammers, is het noodzakelijk geworden dat we leden eerst goed moeten keuren. Dit betekent dat je aanvraag tot lidmaatschap door ons moet worden verwerkt. Dit kan soms direct gebeuren maar het kan ook zijn dat je even moet wachten. Onze excuses hiervoor.

Heb je vragen over wat je wel en niet mag, mail je vraag naar naar info@vespafans.com

Veel plezier - het Vespafans team

Remas, Wilfried, Dave, Walter, Chris

 

 

© 2020   Gemaakt door Vespafans Int..   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden