VESPAFANS

The no.1 community for Vespa lovers




Al jaar en dag rijdt ik op een Vespa. "Heel gewoon" zou je zeggen "dat doe ik ook". Zeker de mensen hier op vespafans.nl vinden het gewoon, maar ik heb wel eens de vraag gekregen door een zogenaamde leek op het gebied van vintage Vespa's: waarom ik zo graag vespa rijdt en vooral niet te vergeten opknap?

Eigenlijk wist ik het zelf niet echt. In die zin waarom ik oude vespa's mooi vindt en niet bijvoorbeeld een oude Puch of misschien wel een bepaald type motorfiets. Ik heb er een tijd over nagedacht en toen kwam ik tot de conclusie dat het gewoon zo was. Klinkt vreemd, maar het je wordt opslag verliefd. Het model, de historie het merk en alles eromheen vind ik gewoon aantrekkelijk. Zo koop ik ook wel eens spullen die duurder zijn, gewoonweg omdat het merk, de stijl en de historie me aanstaat. Uiteraard wordt je ook door mensen geïnspireerd of is een merk zo bekend dat je aan de stijl en uiterlijk gaat wennen. Net als lelijke kleding die door jeugd wordt gedragen. Gewoon omdat een merk zo sterk is dat je het vanzelf mooi begint te vinden.

De eerste Vespa die ik in het echt zag was die van mijn opa en ik vond het meteen een super tof ding. Waarschijnlijk was ik een jaartje of 6 toen ik hem voor het eerst zag. Hij stond mysterieus weggeduwd achter door in een klein schuurtje van een arbeiderswoning. Je kon er amper bij; er stonden dozen, kratten, materialen etc. in de weg. Je kon amper zien dat er daar iets stond dat op een scooter leek. Dat kwam, omdat er een laken overheen getrokken was. Doordat ik zo benieuwd was vroeg ik "opa wat zit daaronder dat laken" waarop hij zei "een oude vespa scooter". Vervolgens ging hij alles aan de kant zetten, zodat we bij de scooter konden komen. Hij haalde het laken er vanaf en door alle stof wat letterlijk opwaaide kreeg ik de scooter te zien. Alhoewel ik een kind was kreeg ik het gevoel dat ik iets vond wat heel speciaal was, alsof je iets kunt kopen waar je al lang naar op zoek bent wat heel zeldzaam is. Je kunt het vergelijken met een barn find, zoals ze dat zo mooi in de VS zeggen.

Mijn opa heeft de scooter toen weer in orde gemaakt en we gingen regelmatig met het ding rijden. Dat was in mijn kindertijd en ik heb er veel plezier aan beleefd. Toen ik ouder werd ebde de interesse wat weg. Ik werd tiener en ging me interesseren in andere dingen, zoals een snelle scooter en later het halen van mijn auto, maar ook motorrijbewijs.

Toen ik een jaar of 20 was ging ik me weer interesseren voor oude vespa's. De interesse was eigenlijk nooit weggeweest, maar het was alsof ik tussendoor even andere dingen moest doen. Ook had ik altijd het idee; ooit ga ik er zelf een kopen en het liefst een opknapper. Immers was ik ook geïnteresseerd in het opknappen van dingen en ook motorvoertuigentechniek an sich. Gek genoeg, zoals velen van ons is een scooter opknappen eigenlijk spannender dan een scooter die al klaar is. Met andere woorden al heb ik geld genoeg om de mooiste Vespa te kopen dan lonkt eerder een opknapper me dan een kant en klare scooter.

Toen mijn interesse weer écht aanwakkerde was de scooter van mijn opa al lang verkocht. Hij had het aan mijn moeder en haar broers als nalatenschap achtergelaten en zij hebben er simpelweg kleingeld van gemaakt. Gelukkig is de scooter wel in goede handen gevallen. Toch heb ik spijt dat ik mijn opa niet heb gevraagd om deze te houden voor mij, voor later als ik groot ben. Ook mijn ouders wisten er niks van. Hoe stom kon ik zijn. Op een of andere manier was ik als tiener gewoon verblind en zag ik de scooter even niet staan.

Gelukkig kon ik zelf een leuke opknapper kopen en ben ik begonnen aan een van de lastigste, maar tevens leukste projecten die ik ook gedaan heb.

Inmiddels heb ik al veel projecten verder, maar ik moet zeggen dat het steeds gemakkelijker wordt. Het enige nadeel van mooie scooters is dat deze veel aandacht trekken.

Zo hebben hebben ze onlangs een van mijn mooie oldtimer scooters gestolen. Deze was weliswaar verzekerd, maar alle tijd en energie krijg je niet betaald.

Ik heb ook nog even problemen gehad met de verzekeraar om aan te tonen op de scooter wel was afgesloten met een gedegen en gekeurd scooterslot. Gelukkig kon ik 3 sleutels overleggen die ook echt bij het slot hoorde. Maar je gelooft het nooit ze waren nog niet overtuigd. De sleutels zagen er te nieuw uit. Dus als je een sleutel met weinig of geen gebruikssporen dan kun je hierdoor problemen krijgen. Ik legde uit dat ik het scooterslot gekocht had speciaal voor mijn oldtimer scooter en dat ik er weinig gebruik van maakte.

Uiteindelijk heb ik de factuur overlegd en toen was het bijna goed. De verzekeraar heeft ook nog contact opgenomen met motorsloten.eu: het bedrijf waar ik het slot gekocht heb. Dit om te verifiëren of is het slot daar wel echt gekocht heb. Gelukkig werkte ze goed mee en hebben aangegeven dat ik het daar gekocht had. Motorsloten.eu heeft ook nog contact met mij opgenomen, omdat het zo'n vreemde zaak was.

Weergaven: 281

Opmerking

Je moet lid zijn van VESPAFANS om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van VESPAFANS

Reactie van Remas (admin) op 17 Mei 2019 op 15.58
Hi Roy, Super leuk om te lezen. Zou mooi zijn als meer Vespa Fans dit persoonlijke verhaal vertellen. Waar de voorliefde voor Vespa is ontstaan.

DRIVE CALM AND ....

Blogteksten

Ff voorstellen.

Door Loe geplaatst op 10 Februari 2020 om 21.39 0 Opmerkingen

Hoi mijn naam is loe.net nieuw hier bezit een et 2en een et4.ik heb direct een vraagje

Namelyk de kunststof vulplug van de transmissie is afgebroken.door de vorige eigenaar .iemand ervaring met het verwijderen hiervan.

Ff voorstellen.

Door Loe geplaatst op 10 Februari 2020 om 21.39 0 Opmerkingen

Hoi mijn naam is loe.net nieuw hier bezit een et 2en een et4.ik heb direct een vraagje

Namelyk de kunststof vulplug van de transmissie is afgebroken.door de vorige eigenaar .iemand ervaring met het verwijderen hiervan.

koude wintermaanden.

Door johnny visscher geplaatst op 22 November 2019 om 22.56 0 Opmerkingen

voor diegene die in deze koude wintermaanden nog op zijn scooter rijd.  doet er goed aan om zijn hoog windscherm  even in te spuiten met insekten verwijderaar . (van de action) je scherm beslaat je nl niet meer . even uit wrijven met tissue.…

Doorgaan

koude wintermaanden.

Door johnny visscher geplaatst op 22 November 2019 om 22.56 0 Opmerkingen

voor diegene die in deze koude wintermaanden nog op zijn scooter rijd.  doet er goed aan om zijn hoog windscherm  even in te spuiten met insekten verwijderaar . (van de action) je scherm beslaat je nl niet meer . even uit wrijven met tissue.…

Doorgaan

AANMELDING VOOR VESPAFANS.NL

Vespafans is de grootste community voor Vespa liefhebbers in Nederland en België met meer dan 4.700 leden. Meld je nu aan. Op dit platform kun je je Vespa ervaringen uitwisselen, andere leden vragen stellen of helpen met antwoorden, kijken of er een geschikte Vespa nieuw of 2e hands wordt aangeboden, reviewen, waarderen, foto's/video's van je Vespa plaatsen en nog veel meer.

Wordt gratis lid en deel je passie voor Vespa met anderen.

Dit platform is van en voor iedereen. Voor Vespa rijders, Vespa liefhebbers, Vespa dealers, specialisten, onderdelen leveranciers, enz. Dus maak gebruik van alle mogelijkheden!!!

Wil je je aanmelden als lid van onze Vespafans community, dan kan dat. Klik op aanmelden en vul je gegevens in. 

Let op: omdat we de laatste tijd vaak lastig worden gevallen door spammers, is het noodzakelijk geworden dat we leden eerst goed moeten keuren. Dit betekent dat je aanvraag tot lidmaatschap door ons moet worden verwerkt. Dit kan soms direct gebeuren maar het kan ook zijn dat je even moet wachten. Onze excuses hiervoor.

Heb je vragen over wat je wel en niet mag, mail je vraag naar naar info@vespafans.com

Veel plezier - het Vespafans team

Remas, Wilfried, Dave, Walter, Chris

 

 

© 2020   Gemaakt door Vespafans Int..   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden